Wie kan aan de slag in de Kwaliteitenkamer®?
Elk team of individu dat de eigen kwaliteiten beter wil leren kennen
Vaak zijn het redenen als:
- we vormen een nieuw team en zoeken een ontspannen én liefst ook nuttige manier om elkaar beter te leren kennen
- we willen als team beter gebruik maken van elkaars kwaliteiten, om efficiënter en effectiever te kunnen werken
- onze teamleden verschillen sterk van elkaar en dat leidt regelmatig tot miscommunicatie, onbegrip of botsingen
- we willen ons meer een team voelen: teambuilding
- ik voel me niet gelukkig in mijn huidige werk en wil weten wat ik nodig heb om prettig en gemotiveerd te functioneren
- ik wil van baan veranderen en denk dat het goed is om mezelf een spiegel voor te houden.
Concrete voorbeelden
- Een groep studenten die samen een project doen en willen reflecteren op het groepsproces en/of persoonlijke functioneren
- Een team docenten dat meer zicht wil krijgen op onderlinge verschillen, om beter te kunnen samenwerken
- Een afdeling van een bedrijf waar veel nieuwe medewerkers zijn binnengekomen die elkaar beter willen leren kennen
- Een nieuw samenwerkingsverband of projectgroep die op zoek is naar een inspirerende startbijeenkomst of een mooie werkvorm voor teambuilding
- Ondernemers die zich niet de tijd gunnen voor een pas op de plaats en het risico lopen tot stilstand te komen
- Werknemers die niet optimaal functioneren en willen uitzoeken hoe ze hun plezier en motivatie kunnen terugwinnen.
- Enzovoort!
Nog concreter? Nou, vooruit dan…
Hieronder twee voorbeelden. Eentje van hoe iemand zichzelf beleeft (met ‘hulp’ van de omgeving). De tweede over hoe kaders de ene persoon stimuleren en de andere persoon juist belemmeren.
Snel uit balans. Welke kwaliteit schuilt daarachter?
Sommige mensen hebben een heel gelijkmatige gemoedstoestand, andere kennen pieken en dalen die soms per minuut verschillen. Vooral de laatste groep vindt het nogal eens vervelend dat hun stemming zo kan schommelen. In een werksetting wil je immers graag een beetje evenwichtig overkomen.
In de Kwaliteitenkamer® leer je de behoefte en drijfveer achter die eigenschap herkennen. In wat je daarvoor nog zag als een een tekortkoming, blijkt opeens een grote kwaliteit verscholen te liggen.
Kaders geven ruimte én timmeren ruimte dicht.
Het lastige is: het verschilt per persoon. Nog lastiger is dat mensen hun eigen voorkeur vaak als het meest logisch of meest wenselijk presenteren. ‘Je moet natuurlijk wel (…), want anders…’ Soms hebben ze dat zo geleerd.
De Kwaliteitenkamer® gaat er vanuit dat er ook voorkeuren zijn die zo diepgeworteld zijn dat je zelf niet eens weet dat je ze hebt en dat het ‘slechts’ één van de vele mogelijke voorkeuren zijn. Zodra je je eigen voorkeur niet meer als de enige of beste ziet, gaan er nieuwe deuren open.