Hoera, we verschillen

Verschillen zijn er. Altijd

Maar voordat je ‘hoera’ roept, moet er vaak nog wel wat gebeuren. Verschillen worden ervaren als interessant, stimulerend en waardevol, maar even vaak als irritant, belemmerend of zelfs destructief.

Het motto van de Kwaliteitenkamer® is: omarm de verschillen. Elke eigenschap is, of leidt naar een kwaliteit. Organisaties zeggen dat ze dat doen – ‘Wij gaan op zoek naar jouw passie en talent!’, maar in de praktijk is het nogal eens een worsteling. Dat is niet raar als je bedenkt dat iedereen vanuit zijn eigen bril naar de verschillen en kwaliteiten kijkt.

Tekorten? Bestaan niet!

Organisaties – ook onderwijs – steken heel veel energie in het inzoomen op ‘tekorten’. ‘Hij heeft geen focus’, ‘Haar ideeën schieten alle kanten op’, ‘Hij is goed bij de start, maar zet nooit de puntjes op de i’, ‘Zij is heel doelgericht, maar mist invoelend vermogen’. Enzovoort.

In de Kwaliteitenkamer® is nooit sprake van een tekort. Mensen zijn zoals ze zijn en in ieder van ons schuilen grote kwaliteiten. Samen proberen we die op te zoeken en ermee te werken. En wat er niet is? Kan nog komen. Tot die tijd treuren we daar niet om, maar verwelkomen we wat er is.

Het zijn niet onze verschillen die ons verdelen. Het is ons onvermogen die verschillen te herkennen, te accepteren en ze te vieren.

(Audre Lorde)

Oke, en nu?…

De Kwaliteitenkamer® wil teams en individuen helpen dat onvermogen om te zetten in vermogen. We gaan aan de slag. Dat doen we in eerste instantie met algemene voorbeelden, zoals de twee die je hieronder ziet. Bekijk ze op je gemak en zie of je wat herkent.

… wat gaan we ermee doen?

Daarnaast werken we met voorbeelden die deelnemers zelf meenemen. Niet als huiswerkopdracht, maar voorbeelden die ze ter plekke in de Kwaliteitenkamer® laten zien, met hun houding, gedrag, reacties. Vooraf lijkt dat spannend, op het moment zelf blijkt het vaak erg leuk en leerzaam.

Praten of denken?

De ene persoon raakt gemotiveerd, komt tot ideeën, maakt keuzes, reflecteert en/of ordent door te praten. De ander doet precies hetzelfde, maar op een heel andere manier: door te denken.

Wat doe jij van nature? Stel, je bent ergens gespannen over, of juist enthousiast… heb je dan de neiging om iemand op te zoeken en erover te praten? Of trek je je terug en probeer je het in eerste instantie zelf op een rijtje te zetten?

Kaart nodig? Of gewoon gaan?!

Bij de start van een project krijgen we op verschillende manieren motivatie, energie, vertrouwen. Elke manier kan de juiste zijn.

In de Kwaliteitenkamer® ga je op zoek naar de manier die het dichtst bij jezelf ligt én je kijkt naar manieren die collega’s hanteren. Soms staan die lijnrecht tegenover elkaar.

Dan sta je voor de keus: ga ik mijn gelijk halen, of mogen we allebei ons verschil (in)brengen?

Hoeveel informatie heb jij nodig om een stap te zetten?